Mikä on ylipronaatio?

Varaa aika

Pronaatio on jalan luonnollinen iskunvaimennusmekanismi. Kävellessämme jalkaterän kaaret joustavat ja lievittävät alustasta aiheutuvaa iskua.

Kaikki ihmiset pronatoivat. Sopiva määrä pronaatiota on terveellistä ja normaalia. Ongelmat ilmenevät silloin, kun toinen tai molemmat jalkasi pronatoivat liikaa. Askelluksen aikana esiintyvää liiallista sisäänkääntymistä kutsutaan ylipronaatioksi. Ylipronaatioon liittyy kaaren laskutuminen. 

Tarkkaa liiallisen pronaation määrän määrittelyä vaikeuttaa rajallinen tutkimustieto. Tiedämme toisaalta, että ylipronaatio voi johtaa omalta osin jalan ongelmiin ja siihen puuttumisella esimerkiksi harjoittelun tai tuennan avulla pystymme vähentämään näitä ongelmia.

Voimakas ja lievä ylipronaatio

Jotkut ihmiset ovat synnynnäisiä ylipronatoijia, toisilla ylipronaatio kehittyy ajan myötä ikääntymisen tai painonnousun myötä. Raskaus voi lisätä ylipronaatiota. Siihen voi liittyä myös muun muassa nivelsiteiden löysyys, heikko jalan lihastuki, luurakenteiden poikkeavuudet, lonkan alueen linjausongelmat ja nilkan rajoittunut liikelaajuus koukistussuuntaan (dorsifleksioon).

Ylipronaatio voi olla lievää tai voimakasta. Voimakkaassa ylipronaatiossa nilkat ovat kääntyneet sisäänpäin jo pelkässä seisoma-asennossa. Vaikka ylipronaatio madaltaa jalan kaaria, se ei tarkoita sitä, että ylipronaatiota olisi vain matalakaarisissa jaloissa. Myös korkeakaariset jalat voivat ylipronatoida.

Ylipronaatiolla ja lattajalkaisuudella on kuitenkin paljon yhteistä. Jalkaterät voivat olla rakenteellisesti matalat (rakenteellinen lattajalka). Tuolloin kävellessä jalka voi olla koko ajan pronaatiossa. Tätä jalkatyyppiä on kuitenkin varsin harvalla. Rakenteellinen lattajalka voi johtaa merkittäviin kipuihin ja usein leikkauksiin. Toiminnallisesta lattajalkaa on tutkimusten mukaan noin 2–23% ihmisistä (1, 2, 3). Toiminnallisessa lattajalassa kaari voi olla normaali kun jalka ei ole maassa. Ylipronaatio voi heillä ilmetä esimerkiksi kävellessä kun kehon paino on jalan päällä. Toiminnallinen lattajalkaisuus voi myös johtaa jalkojen ongelmiin.

Ylipronaation haitat

Ylipronaatio voi aiheuttaa negatiivisia muutoksia kehosi asentoon ja linjaukseen. Se voi osaltaan aiheuttaa säären linjausongelmia sekä reisiluun ja lonkan sisäänkiertymisen. Sillä voi olla myös jonkin verran vaikutusta lantion kallistumiseen eteenpäin.

Ylipronaatiosta osin aiheutuvia yleisiä haittavaikutuksia ovat  jalkaterissä plantaarifaskiitti, jalan keskiosan kivut, tibialis posterior lihaksen kivut, vaivaisenluu, päkiän alueen kivut ja juostessa ilmenevät jalan kivut. Ylipronaatiolla ja polven nivelrikolla saattaa toisinaan olla yhteys toisiinsa. Polvilumpion ongelmat, kuten patellofemoraalinen kipu ja sitä kautta kondromalasia sekä juoksijan polvi voivat olla yhteydessä ylipronaatioon. Lonkan piriformis oireyhtymän tyyppinen kipu saattaa myös olla yhteydessä tähän.

Mitä voin tehdä ylipronaatiolleni?

Aina ylipronaatio ei ole haitallista, mutta se voi usein pitkällä aikavälillä altistaa jalan ongelmiin. Jalat on syytä tarkastaa osaavan ammattilaisen toimesta. Ylipronaatio voi johtua monesta eri seikasta, joten tarvittaessa sopivan hoitomuodon valinta on tärkeää. Yleisimpiä hoitomuotoja ovat harjoittelu ja pohjalliset.

Kenkien sisäsyrjien liiallinen kuluminen saattaa olla merkkinä ylipronaatiosta, mutta asia kannattaa varmistaa jalkatutkimuksessa. Auronin jalkatutkimuksessa voit tarkistaa ylipronaatiosi ja saada muuta tärkeää tietoa jaloistasi.

Alaraaja-asiantuntijan tutkimuksessa saat tietoa yksilöllisistä tukipohjallisista, jotka ovat hyvä apu ylipronaatioon. Lisäksi fysioterapeutti antaa alaraaja-analyysissä kotiharjoitteita, ohjeita kenkävalintaan sekä neuvoja kävely- ja juoksutekniikoihin.

Tukipohjalliset

Yksilölliset tukipohjalliset vähentyvät pitkittynyttä pronaatiota. Ne auttavat painoa jakautumaan tasaisesti koko jalkapohjalle ja vähentävät kokemuksemme mukaan erittäin tehokkaasti jalan kipuja. Auronin fysioterapeutit suosittelevat esimerkiksi Footbalance-tukipohjallisia.

Lähteitä:

1: Dunn, J., Link, C., Felson, D., Crincoli, M., Keysor, J. & McKinlay, J.: Prevalence of foot and ankle conditions in a multiethnic community sample of older adults. Am J Epidemiol. 2004, 159: 491-498

2: Golightly, YM., Hannan, MT., Dufour, AB. & Jordan JM: Racial differences in foot disorders and foot type. Arthritis Care Res (Hoboken). 2012, 64: 1756–1759

3: Shibuya, N., Jupiter, DC., Ciliberti, LJ., VanBuren, V. & La Fontaine, J.: Characteristics of adult flatfoot in the United States. Foot Ankle Surg. 2010, 49: 363-368

Saitko tarvitsemaasi apua?

Anna meille palautetta tai esitä toiveita. Arvostamme sekä plussia että miinuksia.

Kysy meiltä

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.