Lonkkavaivat

Varaa aika

Kenellä lonkkavaivaa esiintyy?

Lonkan alueen vaivoja voi olla kaikissa ikäryhmissä, mutta ne ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä. Syynä on, että naisilla on yleensä löysemmät nivelsiderakenteet lantion ja lonkan alueella ja sen takia lihaskuntoa tarvitaan suhteellisesti enemmän. Tyypillinen asiakas on noin 50 v. nainen, jonka lihaskunto on iän myötä hiukan heikentynyt ja lantoin alueelta löytyy epäsymmetriaa, seurauksena vaiva lisääntyy niin paljon, että henkilö hakeutuu hoitoon. Usein diagnoosina voi olla myös lonkan limapussin tulehdus (bursiitti).

Vaivojen alkuun usein liittyy tapaturma esim. kaatuminen, joka seurauksena liikkumiseen ja asentoon jää epäsymmetriaa ja näin kudokset alkavat ärtyvät myöhemmin, vaikka tapaturma aiheuttama akuutti kipu olisi jo poistunut.
Urheilijoilla pienikin toispuolinen asento aiheuttaa paljon ongelmaa. Usein pystyn auttamaan heitä hyvin, sillä urheilijoilla lihaskunto on hyvä, pelkkä toispuoleisen asennon korjaaminen ja täsmäharjoitteiden ohjaaminen helpottaa tilanteen.

Tutkiminen, hoito ja omaharjoittelu

Lonkkavaivojen hoito vaatii tarkan tutkimisen, jolla selvitetään vaivan syy. Hoidot perustuvat erilaisiin hierontatekniikoihin, joilla käsitellään lihaksia, niveliä, hermoja ja lihaskalvoja. Asiakkaan oma harjoittelu on ensiarvoisen tärkeää, jotta vaiva saadaan pois ja se ei uusiudu. Netistä löytyy useita erilaisia pakaraharjoitteita, mutta ne eivät auta vaivaan jos annostelu ei ole oikea. Täsmäharjoitteet vaativat ohjausta ja muu liikunta valmennusta, jotta annostelu saadaan oikeaksi ja paranemista tapahtuu. Esim. 3 kuukauden harjoittelujaksolla saadaan yleensä loistavat tulokset.

Asento, liikkuvuus, lihaskunto ja kehon hallinta

On olemassa neljä osa-aluetta, mitkä pitää huomioida, kun hoidetaan toispuoleista kipua selässä, pakarassa tai lonkassa. Ongelma voi olla näistä yhdessä tai useammassa.

1. Asento

Lähes aina kun on toispuoleinen kipu niin asennossa on jotain epäsymmetriaa. Ihmiskeho sietää suhteellisen hyvin toispuoleisuutta, mutta kun sitä jatkuu pitkään, niin jossain vaiheessa kudokset alkavat ärtyä ja oireet lisääntyvät. Mitä suurempi epäsymmetria on niin sitä helpommin ja voimakkaampana oireet esiintyvät. Lantion alueella voi olla kymmeniä eri ”virheasentoja”. Alaselän, lonkkien, polvien ja jalkaterien asennot pitää aina huomioida. Osa pystytään korjaamaan ja osaan ohjataan harjoitteita, jotta tukea saadaan paremmaksi. Asennon korjaamiseen ja harjoitteiden ohjaamiseen tarvitaan erikoisosaamista.

Lonkka- ja lantiovaivoissa, OMT-menetelmät ovat yksi keino nivelten ja hermojen käsittelyyn.

2. Liikkuvuus

Yleensä ajatellaan, että jäykkä nivel on ongelma, mutta liian suuri liike on usein yhtä suuri ongelma kun jäykkyys. Lannerangasta usein löytyy eroja, esim. alin nikama voi olla jäykempi toiselta puolelta kuin toiselta Tästä seuraa jatkuvaa vääränlaista kuormitusta, jota elimistön pitää kompensoida esim. lihastyöllä. Hoidossa on kaksi mahdollisuutta, joko palauttaa liikettä jäykkään puoleen tai tukea löysempää alueelle. Tärkeää on tasapainoinen liike, ei suuri liike.

3. Lihaskunto

Pakaran alueella on 10 lihasta, jotka lähtevät lantion ja ristiluun alueelta ja kiinnittyvät viuhkamaisesti lonkkaluun päähän. Tyypillistä on että nämä lihakset kipeytyvät ja varsinkin niiden jänteet lähellä lonkkaluuta. Lihakset ovat usein heikot ja samalla ärtyneet. Usein puhutaan, että pakarat kiristävät, mutta se on harvoin ongelma. Ne saattavat tuntua kireältä mutta todellisuudessa veltot ja heikot pakaralihakset on suurin syy ongelmiin. Myös lonkan etuosan lihakset voivat samalla olla kireät ja heikot. Alueella on myös paljon kalvorakenteita, jotka voivat ärtyä. ITB-kalvon (reiden sivussa oleva pitkä kalvo) ärtyessä kannattaa selvittää ensin oireen syy, sillä vääränlainen hoito, kuten ärtyneen alueen “rullaus”, ei poista varsinaista ongelmaa.

4. Kehon hallinta

Hyvä lihaskunto ja hyvä lihasvoima ei aina tarkoita hyvää kehon hallintaa. Lihaskunnolla voidaan kompensoida huonoa asentoa tai huonoa hallintaa, mutta kun kehon hallinta on hyvä, niin pienempikin lihasvoima riittää. Suuret liikeradat vaativat aina hyvää kehon hallintaa. Eli jos esim. lonkassa on erittäin suuri liikkuvuus ja hallinta tai voima jostain syystä vähenee, saattaa nivel alkaa oireilla.
Tärkeintä liikunnassa on oikea annostelu ja monipuolisuus. Lihaskuntoa kannattaa kehittää niin, että hiukan ärtynyt kudos ei ärsyynny lisää, vaan voima ja kestävyys paranee.
Tarvittaessa kivun hoitona voidaan käyttää akupunktiota, LPG:tä ja teippausta.

Artikkelin kirjoittaja on Arto Jokela, OMT-fysioterapeutti ja lonkkaspesialisti.

Arto Jokela, lonkkaspesialisti ja OMT-fysioterapeutti


Kysy meiltä

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.