Siilinjärven Fysikaalinen Hoitolaitos

 

Siilijärven_Fysikaalinen_HoitolaitosEnsimmäinen käyntikerta: Fysioterapeutti Teemu otti vastaan koehenkilömme, joka on 46-vuotias kokki. Hänellä on vasemmassa olkapäässä vanha vamma ja viimeisen 3 vuoden aikana oireet ovat selvästi pahentuneet. Kipu häiritsee jatkuvasti nukkumista ja raskaampien esineiden nostelu on tällä hetkellä mahdotonta. Lisäksi koehenkilöämme kiusaa alaselän jatkuva aamujäykkyys ja satunnaiset pahemmat kipujaksot, jotka alkavat tilanteissa joissa esimerkiksi astuu toisella jalalla tyhjän päälle tai horjahtaa. Koehenkilö kuvailee selkäänsä jotenkin löysän tuntuiseksi.

Teemun alkuhaastattelun ja alkututkimuksen perusteella olkapääkipu johtuu osittaisesta lihasrepeämästä, mutta tarkempi hoitolinja olkapääkivulle saadaan kunhan saadaan luettavaksi olkapäästä otettujen magneettikuvien lausunto. Alaselkäkivusta koehenkilö osasi kertoa, että kuvantamistutkimuksissa selästä on löydetty nikamavälin madaltumista. Tällainen löydös monesti selittääkin ihmisen itsensä kokemaa löysyyden tunnetta alaselässä. Koska koehenkilöllä ei ole alaraajaoireita eli kipua, puutumista tai voimattomuutta, voidaan puhua kyseessä olevan ns. hyvälaatuinen, toiminnallinen selkävaiva johon paras hoitolinja on oikeanlaisten terapeuttisten harjoitteiden ohjaus niiden lihasten aktivoimiseksi jotka selkää tukevat. Selän aamujäykkyyteen puolestaan vaikuttaa nukkumisasento. Mukavan nukkumisasennon löytäminen on koehenkilölle ollut olkapääkivunkin takia erittäin vaikeaa, mutta uskoisimme siihenkin apua ohjauksella löytyvän.

Olkapäävaivoissa yleisesti on tyypillistä, että lapaluun asento muuttuu eivätkä lapaluun asentoon ja liikkeisiin vaikuttavat lihakset toimi kuten ennen vaivan alkua. Tämä pitää yllä virheellistä olkapään liikemallia joka aiheuttaa jänteisiin kohdistuvaa hankausta. Koehenkilön omatoimisissa harjoitteissa aloitettiin siitä, että lapaluun asentoa korjataan yhdellä yksinkertaisella päivittäin useita kertoja toistettavalla liikkeellä.

Toinen käyntikerta: Koehenkilöämme on kiusannut voimakas päänsärky. Päänsärky on hyvin monesti ns. jännityspäänsärkyä, joka johtuu niska-hartiaseudun kireyksistä. Ne taasen liittyvät monesti olkapään kipuun, ja niin koehenkilöllämmekin. Ihminen kipua varoessaan tavallaan vetäytyy eräänlaiseen suoja-asentoon: hartiat nousevat korvia kohti, olkapäät kääntyvät eteen, pää työntyy eteenpäin.

Yleensä ottaen jos fysioterapiassa keskitytään pelkästään oireisiin jotka ovat seurauksia niiden taustalla olevista ongelmista, ei päästä parhaaseen lopputulokseen, mutta olkapääkipu ja sen seuraukset yhdessä aiheuttavat eräänlaisen kierteen: kipu saa aikaan suojajännityksen, suojajännitys sotkee kehon liikemallit, vääränlaiset liikemallit ja asentotottumukset aiheuttavat lisää kipua. Niinpä tällä kertaa keskityttiin niska-hartiaseudun kireyksien hoitamiseen.

Lisäksi kotiharjoitteet saivat tälläkin kertaa täydennystä yhdellä harjoitteella, jonka tarkoitus on opetella säilyttämään selän hyvä keskiasento eteenpäin kumarteluissa. Poikkeuksetta jokaisella alaselkäkivuista kärsivällä löydetään jotain korjattavaa siinä miten alaselän hyvä keskiasento pidetään yllä eri liikkeissä. Kipu sotkee kehonhallintaa, mutta kehonhallinnan harjoittelulla saadaan kipuja vähennettyä. Videolla näkyvän harjoitteen onnistuminen puhtaasti on edellytys mille tahansa selän kannalta turvalliselle nostamiselle.

Kolmas käyntikerta: Edellisen kerran hoito oli auttanut päänsärkyihin. Tällä kerralla jatkettiin alaselän ja lantion asennonhallinnan tutkimisella ja harjoitteilla. Tutkimisessa selvisi, että oikean puolen lonkan loitontaja- ja ulkokiertäjälihakset olivat heikommat kuin vasemmalla puolella. Tämä on hyvin yleinen löydös alaselkäkipuisilla ihmisillä. Seisomatyössä tällaiseen kuvaukseen sopivat ihmiset hakevat tukevaa asentoa monesti ottamalla ns. lonkkalevon. Tällainen seisominen rasittaa pitkällä aikavälillä selän, lonkan ja lantion passiivisia tukirakenteita. Lonkkalevossa seisomalla yliliikkuvuudesta kärsivät ihmiset yrittävät hakea tukevuutta seisoma-asentoon, koska lihasvoima ei riitä tukevan keskiasennon ylläpitämiseen, eivätkä välttämättä tiedosta itsekään että tämä tapa on monesti yksi merkittävä tekijä alaselkäkipujen taustalla. Sama lihasvoimien puoliero aiheuttaa tietysti myös lantion ja sitä kautta alaselän ylimääräistä sivuttaisliikettä ihan tavallisessa kävelyssä, joka askeleella.

Lisää kertomuksia ihmiskokeesta