Toimintamme jatkuu mahdollisimman normaalina koronavirustilanne huomioon ottaen. Palvelumme ovat käytössä myös videovastaanoton ja kotikäyntien muodossa.

Jalkojen virheasennot ovat yleisiä

Vaikka istuminen on lisääntynyt töissä ja kotona, otamme edelleen päivittäin tuhansia askeleita. Siksi jalkojen oikeaan asentoon on hyvä kiinnittää huomiota.Tarvitsemme jalkojamme joka päivä, olimmepa sitten arkipäivän kuntoilijoita, aktiiviliikkujia, huippu-urheilijoita tai vain jalkojemme päällä työtämme tekeviä. Monelle meistä työympäristö, harrastukset, sairaudet, loukkaantumiset tai synnynnäiset ominaisuudet ovat aiheuttaneet jonkinlaisia virheasentoja jalkoihin. Ne ovat yleisiä: jalkojen virheasennoista kärsii jopa 45–50 % suomalaisista. Ongelmat jaloissa heijastuvat helposti myös muihin kehonosiin  ja kääntäen: selkäoireisina kuormitamme alaraajoja virheellisesti välttääksemme kipua.

Alla on listattuna neljä tyypillisintä jalkaongelmaa, niiden oireita ja hoitosuosituksia:

1. Ylipronaatio

Pronaatio on jalan luonnollinen iskunvaimennusmekanismi: kantaiskuvaiheessa kaaremme joustavat ja lievittävät alustasta aiheutuvaa iskua. Vastoin yleistä uskomusta pronaatio on terveellistä ja normaalia. Ongelmat ilmenevät silloin, kun toinen tai molemmat jalkasi pronatoivat liikaa. Askelluksen aikana esiintyvää liiallista sisäänkääntymistä kutsutaan ylipronaatioksi.

Voimakkaassa ylipronaatiossa nilkat ovat kääntyneet sisäänpäin jo pelkässä seisoma-asennossa. Vaikka ylipronaatio madaltaa jalan kaaria se ei tarkoita sitä, että vain matalat kaaret omaavat jalat ylipronatoivat. Myös korkeakaariset jalat voivat ylipronatoida. Jotkut meistä ovat synnynnäisiä ylipronatoijia, toisilla ylipronaatio kehittyy ajan myötä ikääntymisen, painon lisäyksen, seisomatyön tai runsaan harjoittelun vaikutuksesta.

Mitä voin tehdä ylipronaatiolleni?

Ylipronaatio aiheuttaa negatiivisia muutoksia koko kehosi asentoon ja linjaukseen. Madaltunut pitkittäiskaari vetää kantaluuta sisäänpäin, mikä aiheuttaa säären, reisiluun ja lonkan sisäänkiertymisen ja lantion kallistumisen eteenpäin. Tästä aiheutuvia yleisimpiä haittavaikutuksia ovat kantakalvon ylivenyttyminen ja tulehdukset, jalan keskiosan kivut, akillesjänteen vaivat, penikkatauti, polven sisäpuolen kivut ja lonkan limapussitulehdukset.

Tutkimusten mukaan yksilölliset tukipohjalliset ovat oiva apu ylipronaatioon. Pohjalliset korjaavat jalkaasi kohti neutraalia asentoa, mikä helpottaa jalan terveellistä toimintaa ja auttaa painon jakautumista tasaisesti koko jalkapohjalle. Alaraaja-asiantuntijan tutkimuksessa saat lisäksi kotiharjoitteita, ohjeita kenkävalintaan ja kävelyyn sekä juoksuun.

Lue lisää ylipronaatiosta.

2. Vaivasenluu

Vaivaisenluulla tarkoitetaan jalkaterän ongelmaa, jossa isovarvas kääntyy muihin varpaisiin päin ja nivel sekä siihen liittyvä limapussi kipeytyvät. Muuttunut rakenne johtaa myös hiertymien ja känsien eli liikavarpaiden muodostukseen.Vaivasenluusta säteilevä kipu voi lisäksi muuttaa jalan toimintaa ja aikaansaada kipua nilkassa ja sääressä. Hankala vaivaisenluu aiheuttaa kävellessä painon siirtymisen jalkaterän ulkosyrjälle ja tällöin ylikuormitus tuntuu päkiäkipuna.

Mitä keinoja vaivasenluun hoitoon on?

Lievissäkin vaivaisenluuongelmissa on hyödyllistä hakeutua asiantuntijalle, esimerkiksi alaraajoihin erikoistuneelle fysioterapeutille saamaan ohjeita jalkineiden valinnasta, kiilojen käytöstä sekä harjoittelusta. Tukipohjallisilla pystytään sekä ehkäisemään vaivasenluun syntymistä että lievittämään jo syntyneiden vaivasenluiden kiputiloja.  Yksilöllisesti laaditut harjoitteluohjeet puolestaan opettavat jalkaterän ja jalan kaaret liikkumaan oikealla tavalla. Usein liikkeiden korjaukset lähtevät lantiosta asti.

Joissain tapauksissa leikkaushoito on kuitenkin välttämätön, varsinkin silloin kun virheasento on voimakas. Vaivaisenluun ennaltaehkäisemiseksi ja lievien muotojen hoitamiseksi on suositeltavaa valita kengät, joissa korko on matala ja jotka ovat riittävän tilavat myös kärjestä. Tilaviin kenkiin mahtuu sekä pohjalliset että kiilat.

3. Penikkatauti

Penikkataudiksi sanotaan kiputilaa joko sääriluun sisä- tai ulkosyrjällä. Varsinkin kun juoksukausi alkaa ja jalan rasitus jatkuu pidempään, lihasten ja luiden välissä oleva luukalvo tulehtuu ja kipu voimistuu. Kivut johtuvat useimmiten kävelyn tai juoksun virheasennosta, jolloin lihakset ylivenyttyvät joka askeleella. Rasitusvammoja syntyy myös, jos juoksuharrastukseen ei kuulu lihaksia vahvistavaa ja huoltavaa oheisharjoittelua.

Pohjallisista apua penikkatautiin?

Alaraajatutkimuksessa asiantuntija testaa ja mittaa liikettä ja liikkuvuuksia. Hoidoksi ohjataan venytysliikkeitä, harjoitteita ja tukipohjallisia. Pohjallisilla pystytään korjaamaan jalan virheasentoa ja sitä kautta estämään lihasten ylivenymistä ja kivun jatkumista.

4. Kantapään luupiikki eli plantaarifaskiitti

Plantaarifaskiitti on jalkapohjan lihasjänteen kiinnityskohdassa kantaluun alla olevan kudoksen tulehdustila, joka voi syntyä esimerkiksi ylirasituksesta tai pienestä revähtymästä. Se on yleinen keski-ikäisillä ja erityisesti ammateissa, joissa joutuu seisomaan ja kävelemään paljon. Myös ylipainoisuus lisää plantaarifaskiitin riskiä. Joillekin kehittyy röntgenkuvissa näkyvä kalkkikertymä jänteen kiinnityskohtaan, ns. luupiikki, mutta se ei ole syy tulehdukselle vaan seuraus jatkuvasta ärsytyksestä.

Miten kipu hellittää?

Kun tulehdustila on rauhoitettu, voidaan hoitoa jatkaa omatoimisilla rullaus- ja venytyshoidoilla. Kantapään alle kohdistuvaa painetta voidaan vähentää esimerkiksi pehmustepohjallisilla tai muilla tukipohjallisilla. Kannattaa siis ottaa yhteyttä ammattilaisiin oikeiden hoitojen käynnistämiseksi.