Toimintamme jatkuu mahdollisimman normaalina koronavirustilanne huomioon ottaen. Palvelumme ovat käytössä myös videovastaanoton ja kotikäyntien muodossa.

Liikunta reppureissulla

Miten ylläpidän kuntoani maapallon toisella puolella ja miten saan treenivaatteet lenkkareineen mahtumaan rinkkaani.

On lokakuu 2011 ja lähtöni reppureissulle Aasiaan on käsillä. Reissu tulee kestämään neljä kuukautta ja liikuntaa harrastavana ihmisenä mietin tietenkin, miten ylläpidän kuntoani maapallon toisella puolella ja miten saan treenivaatteet lenkkareineen mahtumaan rinkkaani.

Moni varmasti ajattelee, että eikös sekin ole jo urheilua, että kävelee kuumassa rinkka selässä. Toki, mutta nyt tarkoitan muuta liikuntaa kuin vain hyötyliikuntaa. Tulen siihen tulokseen, että urheilla voi melkein millaisissa vaatteissa hyvänsä mutta kunnon lenkkarit on otettava mukaan.

Kuntosaleja, samanlaisia kuin Suomessa, ainakaan hiljaisemmilla alueilla ei juuri ole.

Etukäteen suunnittelin käyväni ainakin lenkillä, ehkä salillakin. Kun puhutaan treenaamisesta esimerkiksi Thaimaasta, jossa päivälämpötila on yli +35 astetta ja ilmankosteus pilvissä, on erittäin tärkeää huolehtia nesteytyksestä ja suolojen saannista. Itse tankkasin paljon urheilujuomia, mutta kyllä vettäkin. Ja täytyy kyllä myöntää, että itselläni meni aikaa siihen, että totuin juoksemaan lenkkejä Thaimaan ilmastossa.

Thaimaan hiljaisimmilla alueilla ei juuri ole samanlaisia kuntosaleja kuin Suomessa. Saleilla treenataan mm. thainyrkkeilyä ja tehdään toiminnallisempaa, crossfit-tyyppistä harjoittelua. Toki niistä löytyy joitakin penkkejä ja irtopainoja, mutta perinteisiä kuntosalilaitteita on vähän tai ne ovat aataminaikaisia ja rikki. Turistikohteiden hienoissa hotelleissa on toki parempi valikoima.

Kuntosalien lisäksi reppureissaajalla on muitakin mahdollisuuksia kuntoilla. Jos haluaa jotain extremeä, voi suunnata vaikkapa Thaimaan Krabille Railay Beachille kiipeilemään pystysuoria kallioita pitkin. Valittavana on helpompia ja haastavampia reittejä. Mahtava tapa nauttia auringosta ja saada samalla treeniä yläkropalle on myös vuokrata kajakki ja lähteä melomaan. Jos taas haluaa vähän varjoisampaa meininkiä, voi lähteä maastopyöräilemään viidakkoon, opastetusti pääsee alkuun. Moottoriurheilua harrastava voi lähteä viidakkoon ajamaan enduroa moottoripyörällä. Eräs ystäväni oli Thaimaassa treenileirillä, jossa muun muassa treenattiin joka päivä paikallisilla nyrkkeilysaleilla ja tehtiin viidakossa kuntopiiriä.

Vaikka oma reissuni oli puhtaasti vapaa-ajan reissu, tarjontaa oli liikunnan osalta reissussa paljon. Matkalla tuli kokeiltua paljon uusia juttuja – niin liikunnallisesti kuin muutenkin.

Riina Lusikka, Vastaava fysioterapeutti, Auron