Kun raskaus tuntuu nivelissä

Nina Saarikivi on oppikirjatapaus siitä, mitä vaivoja niveliä ja kudoksia pehmentävät raskaushormonit aiheuttavat lantion alueella. OMT fysioterapeuttina työskentelevä tuleva äiti kuitenkin tiesi, mitkä niksit auttavat pahoihinkin kipuihin. Avuksi tarvittiin manuaalista terapiaa ja täsmäharjoitteita – sekä rutkasti pitkää pinnaa.

“Jo raskauden alkuviikkoina tunsin vihlaisuja pakaran alueella. Olen ammatiltani fysioterapeutti, ja tunnistin kivut heti lantion SI-nivelen löystymisestä johtuviksi. Raskaushormonit tekivät tehtäväänsä ja pyrkivät valmistamaan kehoa synnytykseen löysentämällä niveliä ja kudoksia. Yllätyin kuitenkin siitä, kuinka aikaisin liitoskivut alkoivat kohdallani.

SI-nivelen löystymisestä johtuva kipu tuntui äkillisiltä puukoniskulta vähän alaselän alapuolella pakarassa. Toisinaan kipu oli niin kovaa, että minulta lähti jalka alta. Kipuja saattoi tulla missä tilanteissa tahansa, mutta useimmiten kävellessä ja juostessa, kun jalkoihin tuli tärähdyksiä.

Manuaalista käsittelyä ja täsmäharjoitteita

 Aloin heti miettiä, mitä voisin tehdä, jotteivät liitoskivut äityisi liian koviksi. Liikunta on minulle tärkeää, ja halusin säilyttää liikuntakykyni koko raskauden ajan. Hankin SI-nivelen kuormitusta vähentävän tukivyön, ja se auttoikin hieman. Juoksua se ei helpottanut, mutta pystyin kävelemään rennommin sen kanssa. Puukoniskuja ei sadellut niin tiuhaan.

Tartuin myös kollegaani hihasta ja pyysin häntä antamaan minulle OMT-terapiaa. Löystyneet nivelet voivat lukkiutua väärään asentoon, ja OMT-terapian avulla virheasento voidaan avata ja nivelen liikkuvuus palauttaa. Manuaaliseen käsittelyyn tarvitsin kollegan apua, vaikka muuten pystyinkin pitkälti hoitamaan itse itseäni. Raskaus asettaa rajansa menetelmille, joilla lukkiutunutta niveltä avataan. Itse sain apua lihasenergiatekniikasta, jossa terapeutti asettelee nivelen rajoittuneeseen liikesuuntaan ja hoidettava vuoroin rentouttaa ja jännittää lihaksiaan. Tämä menetelmä on turvallinen myös raskaana olevalle.

Tein myös ahkerasti OMT-terapiaan kuuluvia täsmäharjoitteita, jotka vahvistavat nivelen ympärillä olevia lihaksia. Lisäksi pyrin liikkumaan aktiivisesti, mutta hain liikuntamuotoja, jotka eivät aiheuttaneet kipuja. Lenkkipoluilla juokseminen vaihtui vesijuoksuun ja kuntosalilla treenaamiseen. Raskauden viimeiset kuukaudet olivatkin kivuttomampia kuin alkuraskaus.

Räätälöity harjoitusohjelma

Lopulta tuli synnytyksen aika, ja luulin jo pääseväni piinastani. Synnytyksestä toipuminen ja palautuminen sujuivat hyvin, ja pikkuhiljaa aloin palata liikuntaharrastusten pariin. Ensimmäinen juoksulenkki kolmen kuukautta synnytyksen jälkeen kulki mukavasti, mutta seuraavana päivänä pakarassa tuntui taas puukoniskuja enkä pystynyt kävelemään. Muutamassa päivässä kivut rauhoittuivat, ja uskaltauduin uudestaan lenkille. Mutta sama toistui: kävellessä tai juostessa kipua ei tuntunut, mutta seuraavana päivänä pienikin käveleminen sattui.

Niinpä hakeuduin taas kollegani pakeille OMT-terapiaan. Siinä missä raskausajan nivelkipujen hoito on enemmän oireiden lievittämistä, synnytyksen jälkeen vaivaa voidaan alkaa toden teolla kuntouttaa. Tuttu OMT-terapeutti katsoi jalkojeni toimintaa selvittääkseen, onko kyse vain raskauden ja synnytyksen jälkeisestä nivelten löystymisestä vai onko alaraajojen liikeradoissa muutakin korjattavaa. Räätälöimme minulle harjoitusohjelman, jota saatoin tehdä kotioloissakin. Kun vauva oli reilun vuoden ikäinen, kivut olivat enää satunnaisia – mutta raskaustesti näytti taas positiivista.

Toinen raskaus käynnisti tapahtumien kaaren alusta. Onneksi olin ehtinyt rakentaa SI-nivelen ympärille sitä tukevia lihaksia, sillä ilman sitä kivut olisivat varmasti olleet sietämättömiä. Tein samanlaisia täsmäharjoituksia kuin ensimmäisen raskauden aikana ja sain kollegaltani manuaalista käsittelyä. Synnytyksen jälkeen aloitin taas kuntouttavat harjoitukset.

Hitaasti palautuvat kudokset

Olin yllättynyt, kuinka kauan raskaushormonien aiheuttama vaiva kesti. Olen hyväkuntoinen ja oletin toipuvani synnytyksistä nopeasti. Mutta geeneillä, anatomialla ja kudostyypillä on vähintään yhtä iso rooli paranemisessa kuin peruskunnollakin. Luin sittemmin, että löysien nivelten palautumisessa ennalleen voi mennä parikin vuotta, ja juuri niin minulle kävi.

Nyt kun lapseni ovat 2- ja 4-vuotiaita, minulla ei ole enää kipuja ja harrastan liikuntaa normaalisti. Käyn juoksemassa ja kiipeilemässä sekä pelaan koripalloa ja sulkapalloa ilman rajoitteita. Täsmäharjoitteita en enää tee – eikä niitä ole tarvettakaan jatkaa, kun vaiva on poissa.

Minulla on töihin paluun jälkeen ollut paljonkin potilaita, jotka kärsivät raskaushormonien löysentämien nivelien tai kudosten aiheuttamista vaivoista. Joillain oireilee SI-nivel, joillain alaselkä ja joillain lantionpohja. Raskausvalmennuksissa keskitytään useimmiten lantionpohjalihasten löystymiseen, mutta osittain sama mekanismi aiheuttaa nämä muutkin vaivat. Joskus taas toisistaan erkaantuneet vatsalihakset eivät palaudu kunnolla ja sen seurauksena koko lantion ja keskivartalon alue on epätasapainossa, josta puolestaan aiheutuu kaikenlaisia kipuja.

Osaan nyt hyödyntää omaa kokemustani myös asiakkaideni kanssa, vaikka jokaiselle asiakkaalle annettava hoito riippuukin hänen yksilöllisestä tilanteestaan. OMT fysioterapiassa annettavat manuaaliset hoidot auttavat hyvin, mutta vaivan poistaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja omatoimista harjoittelua, koska kudokset palautuvat niin hitaasti. Kaikki ei välttämättä tule kuntoon kerralla, mutta lopulta kivuista on mahdollista päästä kokonaan eroon.”

Fysioterapeutin vinkit:

  1. Lantion ja alaselän kivut ovat tavallisia raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen Niistä kärsii tutkimusten mukaan jopa 45 % naisista. Noin 20 prosentilla kipu on niin suurta, että se haittaa toimintakykyä.
  2. Synnytyksen jälkeen osalla vaivat/kivut helpottavat ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, toisilla vaivat jatkuvat tämänkin jälkeen ja vaativat silloin usein hoitoa.
  3. Ongelmia voi aiheuttaa lantionpohjan lihakset, SI-nivel, vatsalihasten erkauma, lanneranka ja monet muut tekijät. Sen vuoksi fysioterapian sisältö räätälöidään aina yksilöllisesti.

Treenaa lantionpohjan lihaksia Bailamama squeeze kotitreenien avulla. Katso trailerit:

9Months (raskaana oleville)

2Baby (synnyttäneille naisille)

Kotitreenipaketti Auronin asiakkaille kampanjahintaa 46 €. Osta tästä