Akillesjänteen tendinopatia – Oireet, syyt ja hoito

Akillesjänteen tendinopatiassa akillesjänteessä ilmenee kipua. Sen aiheuttaa nykytietämyksen mukaan jänteeseen kohdistuvat mikrotraumat, joita esimerkiksi kuormittava pohkeen käyttäminen pahentaa. Tilaa esiintyy noin 9 prosentilla juoksijoista, mutta toisaalta kipua tavataan jossain vaiheessa elämäänsä noin 6 prosentilla fyysisesti ei aktiivisista henkilöistä. Pitkäaikainen akilleksen tendinopatia on yleisempää iäkkäillä, kuin nuorilla henkilöillä.

Tässä artikkelissa käsittelemme 2–8cm akillesjänteen kiinnityskohdasta ylöspäin ilmenevää akilleksen tendinopatiaa. Tässä ei kuitenkaan käsitellä akillesjänteen kiinnityskohdan (0-2cm kantaluusta) kipua. Näiden kahden eri tilan kuntoutus eroaa merkittävästi toisistaan. Kiinnityskohdan kipuun ei suositella esimerkiksi rappusella tehtäviä eksentrisiä (jarruttavia) harjoitteita. AirHeel ilmatyynyside ei myöskään ole useinkaan toimiva, jos kipukohta on 0-1cm kiinnityskohdasta. Suosittelemme kiinnityskohdan kivussa käyntiä fysioterapeutille.

Riskitekijät/syyt:

  • Ylämäkijuoksu
  • Harjoittelu kovalla alustalla
  • Jalkaterän pitkittynyt pronaatio tai korkea jalkaholvi, joka voi rasittaa akillesta sisä- tai ulkosivusta korostuneesti
  • Nilkan liikerajoitus koukistukseen
  • Ylipaino
  • Korkea kolesteroliarvo
  • Korkea verenpaine
  • Psoriasis
  • Diabetes
  • Geneettiset tekijät
  • Tietyt lääkkeet
  • Selkärankareuma

Hoito

Kipua selkeästi aiheuttavan rasituksen lopettaminen on tärkeää akillesjänteen tendinopatiassa. Mikäli olet juuri aloittanut juoksuharrastuksen pitkän tauon jälkeen ja lenkkien jälkeen kipu selkeästi pahenee, niin on suositeltavaa jättää lenkkeily vähäksi aikaa tauolle. Toisaalta pitkä lepo ei ole suositeltavaa, sillä se heikentää akillesta ja ongelmat voivat pitkällä aikajänteellä pahentua.

Akuutissa, ei pitkään vaivanneessa akillesjänteen tendinopatiassa teippauksesta ja yölastasta (tai herkkäunisilla yösukasta) saattaa olla hyötyä. Kantakorotuksen avulla voidaan vähentää akilleksen kuormitusta, mutta vaikutus on varsin yksilöllistä. Kantakorotus on syytä laittaa molempiin kenkiin, jottei korotuksen käytöllä aiheuteta alaraajojen pituuseroa. Korotusta voidaan pitää esimerkiksi silloin, jos joudutaan kivusta huolimatta kävelemään pitkiä matkoja. Korotus saattaa kuitenkin aiheuttaa akilleksen kireyttä, joten venyttely ja mahdollisuuksien mukaan vain väliaikainen kantakorotuksen käyttö on suositeltavaa.

Harjoittelu on erittäin tärkeässä roolissa akillesjänteen tendinopatiassa. Fysioterapeuteille tutut eksentrinen (jarruttava lihastyö) ja Heavy Slow Resistance (HSR) harjoittelu ovatkin olleet viime vuosina konservatiivisen hoidon kulmakiviä. Toisinaan kannattaa aloittaa harjoittelu isometrisistä harjoitteista. Tuolloin pohje on kuormitettuna, mutta nilkassa ei tapahdu liikettä. Harjoitteet eivät saa olla liian helppoja, sillä akilles tarvitsee oikeanlaista rasitusta kuntoutuakseen. Näillä metodeilla harjoitellessa pientä kipua saa ilmetä.

Ortoosien vaikuttavuudesta akillesjänteen tendinopatiaan tehdyssä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa mainitaan AirHeel ilmatyynysiteen positiiviset vaikutukset akilleksen kipuun ja paranemiseen (Scott, Munteanu & Menz 2015). Petersenin ym. tutkimuksen mukaan AirHeel ilmatyynyside on yhtä tehokas tapa hoitaa kroonista akillesjänteen tendinopatiaa kuin eksentriset harjoitteet (Petersen, Welp & Rosenbaum 2007).

Suosittelemme kuitenkin ehdottomasti tekemään myös akillesjänteen tendinopatiaan suunnattuja harjoitteita. Saatte terapeuteiltamme juuri teidän tilanteeseeen sopivat harjoitusohjeet. Lisäksi alaraajafysioterapiaan erikoistuneet terapeuttimme tekevät jalkatutkimuksen, jonka perusteella selvitämme yksilöllistä apuvälinetarvetta tai annamme tarvittaessa ohjausta juoksemiseen liittyviin asioihin.

Kipulääkitys, kuten parasetamoli tai tulehduskipulääke saattaa vähentää alueen kipua. Tulehduskipulääkettä ei kuitenkaan suositella pitkäaikaisempaan käyttöön muun muassa sen vuoksi, että se saattaa hidastaa jänteen paranemista. Kipulääkityksen alaisena akillesta tulee myös joskus rasitettua liikaa. Tilaan käytetään toisinaan kortisoni-injektioita. Ne saattavat kuitenkin altistaa lisäongelmille varsinkin, jos nilkan liikkuvuus on rajoittunut. Lääkärisi voi tarvittaessa kertoa tarkemmin siitä, että minkälaista lääkitystä teidän tapauksessanne on syytä noudattaa.

Leikkausta harkitaan usein 3–4 kuukauden huolella suoritetun akilleksen konservatiivisen hoitojakson jälkeen, mikäli tilassa ei havaita paranemista. Konservatiivisen hoitojakson tärkein elementti on harjoittelu. Yleensä akillesjänteen tendinopatiassa ei tarvitse turvautua leikkaukseen. Pitkä konservatiivinen kuntoutus saattaa tuoda usein parempia tuloksia kuin akillesjänteen puhdistusleikkaus. Mitä nopeammin kuntoutus aloitetaan, sitä todennäköisemmin leikkaukseen ei tarvitse turvautua. Hoitamattomana vaiva saattaa kroonistua jopa vuosia kestäväksi.

Vaikka akilles oireilisikin vain silloin tällöin, pohje kannattaa lämmitellä ennen rasittavia suorituksia ja pohkeen harjoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Alueella on huono verenkierto, joten nilkat kannattaa suojata lämpimin vaattein kylmillä keleillä.

Tekstin kirjoittajana toiminut fysioterapeutti Antti Mässeli

Pro2 yölastan ja PF8 yösukan käyttö

Lähteitä:

Scott L, Munteanu S & Menz H. Effectiveness of Orthotic Devices in the Treatment of Achilles Tendinopathy: A Systematic Review. Sports Medicine. 2015 January; Vol 45, Issue 1: 95–110

Petersen W, Welp R & Rosenbaum D. A Prospective Randomized Study Comparing the Therapeutic Effect of Eccentric Training, the AirHeel Brace and a Combination of Both. American Journal of Sports Medicine. 2007 October; 35 (10): 1659–1667