Lehdistötiedote Auron & Suomen Työterveys ry

Sopimus fysioterapiasta tuo kokonaisvaltaisuutta työterveyteen

Työterveyspalveluja valtakunnallisesti tarjoava Suomen Työterveys ry ja Suomen suurin fysioterapia-alan ketju Auron Oy ovat solmineet puitesopimuksen yhteistyöstä. Sopimus mahdollistaa sen, että SuomenTyöterveys ry voi täydentää työterveyspalvelujaan Auronin tuottamilla fysioterapiapalveluilla.

– Sopimuksen myötä asiakkaamme saavat laadukkaita ja samantasoisia palveluja ympäri maata. Auronketju on kehittänyt laadunvalvonta- ja raportointijärjestelmän, jonka avulla näemme, mitä vaikutuksia fysioterapialla on ollut asiakkaisiin. Myös meidän toimintamme helpottuu, kun fysioterapiapalveluita hallinnoidaan yhdeltä luukulta, kertoo Suomen Työterveys ry:n toimitusjohtaja Maarit Leskinen.

Yhteinen ymmärrys pelikentästä

Sekä Suomen Työterveys ry että Auron-ketju toimivat verkostomaisesti ympäri maan. Paikkakunnilla toimivat yksiköt ovat itsenäisiä toimijoita, joiden tukena verkosto toimii. Samalla kuitenkin molemmat organisaatiot pystyvät tarjoamaan omille asiakkailleen valtakunnallista palvelua.

– Meillä on Auronin kanssa hyvin samanlainen toimintatapa. Siitä syntyy yhteinen ymmärrys toiminnan pelisäännöistä. Maarit Leskinen sanoo.

Kumpikin organisaatio panostaa voimakkaasti oman alansa kehittämiseen. Suomen Työterveys ry on kehittänyt valtakunnallista laatujärjestelmää, ja Auronilla ollaan samoilla linjoilla.

– Olemme luoneet fysioterapiaan läpinäkyvyyttä kiinnittämällä huomiota hoitosarjojen vaikuttavuuteen ja kustannuksiin. Pystymme myös mittaamaan fysioterapian asiakastyytyväisyyttä niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin, kertoo Auron-ketjun toimitusjohtaja Panu Kuusisto.

Osana lakisääteistä työterveyshuoltoa

Työfysioterapia kuuluu osaksi lakisääteistä työterveydenhuoltoa. Työfysioterapeutti huolehtii esimerkiksi työpaikkaselvityksistä, työergonomiasta ja työkyvyn edistämisestä osana moniammatillista työterveystiimiä.

– Trendinä on, että työterveyshuollossa pyritään ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelinten vaivoja sen sijaan, että tyydytään lähettämään jo sairastuneita ihmisiä fysioterapiaan. Fysioterapialla on todistetusti erittäin merkittävä rooli ihmisten työkyvyn paranemisessa, Panu Kuusisto kertoo.

Suomen Työterveys ry on suomalaisten työterveysasemien muodostama verkosto, joka tarjoaa korkealaatuisia, luotettuja, lähellä olevia työterveyspalveluita. Se on Suomen neljänneksi suurin työterveysverkosto, jonka palveluita käyttää 4 900 yritystä ja 90 000 työntekijää.

Auron-ketjun jäsenet ovat itsenäisiä suomalaisia yrittäjiä, joita yhdistää halu kehittää, kehittyä ja kasvaa asiakkaittensa parhaaksi. Ketjulla on yhteensä noin 120 toimipistettä lähes sadalla paikkakunnalla ja siinä työskentelee 400 fysioterapian ammattilaista.

Lisätietoja:

Maarit Leskinen