Usein kysyttyä:

Jännitysniska – oireet, syyt ja hoito

Jumissa oleva niska ja hartiat tunnetaan nimellä jännitysniska. Jännitysniska eli niin sanottu “tension neck” on eräs yleisimmistä syistä, joiden perusteella ihmiset hakeutuvat ensin lääkäriin ja sitten fysioterapiaan.

Jännitysniskan syyt

Jännitysniska aiheutuu niskan ja hartioiden pitkään jatkuvasta staattisesta jännityksestä. Se johtuu yleensä huonosta ergonomiasta.

Jännitysniska on tyypillinen esimerkiksi päätetyötä tekevillä ja kampaajilla. Kun kehon jännitystila ei lopukaan työteon jälkeen, lihasten aineenvaihdunta häiriintyy. Tästä seuraa helposti kierre, mikä taas pahentaa kiputiloja.

Suuri osa niskan ja hartiaseudun kivuista on lähtöisin pehmytkudoksista, lähinnä lihaksista. Vaivat ovat yleisiä mutta onneksi eivät juuri aiheuta pysyvää työkyvyttömyyttä.

Jännitysniskan oireet

Jännitysniskan oireita ovat niska- ja hartiaseudun jomotus sekä jäykkyyden ja heikkouden tunne. Särkyä on niskan yläosissa, hartioissa ja lapaluiden seudulla. Myös huimausta ja päänsärkyä esiintyy usein. Sormet saattavat puutua. Oireet ovat usein pahimmillaan työpäivän jälkeen. Loma-aikoina oireet monesti helpottavat, mutta pitkään jatkuessaan niskan jännitys pahenee niin, että oireet ovat pysyviä.

Jumissa olevan niskan hoito

Fysioterapeuttinen hoito aloitetaan tekemällä potilaan kanssa selvitys työstä ja vapaa-ajasta. Työssä pitäisi tehdä ergonomisia parannuksia, kuten korjata työasentoa ja työpöydän korkeutta niin, että hartiat olisivat mahdollisimman rentoina työskennellessä ja että istuma-asento olisi selälle ja hartioille suotuisa.

Lääkityksenä käytetään myös kipu- ja lihasjännitystä laukaisevia lääkkeitä. Asiakkaalle ohjataan myös hartioita rentouttava ja venyttelevä voimisteluohjelma.

Jännittyneen niskan oireiden hoidossa ja ehkäisyssä on tärkeää lihasten venyttäminen ja rentouttaminen. Niskan alueen lihasten voimistelu on myös tärkeää. Tee taukoliikkeitä kerran tunnissa. Vaihtele istuma-asentoasi muutaman kerran tunnissa. Seiso, istu ja liiku mahdollisuuksien mukaan. Niska-alueen venyttely parantaa verenkiertoa ja rentouttaa. Lisäksi lihasten ja nivelten liikkuvuus paranee.

Muista myös nämä, jos kärsit jännittyneestä niskasta:

  • lepo on tärkeää, nuku siis riittävästi
  • nuku kyljelläsi tai selälläsi
  • vältä vatsallaan makaamista, sillä silloin niska on kiertynyt ääriasentoon
  • älä nuku kädet pään alla, koska se voi häiritä käsien verenkiertoa
  • kysy fysioterapeutiltasi neuvoa oikeanlaisen tyynyn ja patjan hankkimisessa.

Tärkeää on, että et jää odottelemaan niskajännityskipujen kanssa. Autamme mielellämme sinua pääsemään eroon niska- ja hartiakivuista.

Etsi lähin Auronin toimipiste

Varaa aika Auronille

Omaharjoite niskan säteilykipuun

Lue myös:

Mistä niskakipu johtuu?

Mistä huimaus johtuu?

Mikä on fysioterapian ja hieronnan ero?

Kysy meiltä

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.