Usein kysyttyä:

Jännitysniska – oireet, syyt ja hoito

Jännitysniska eli niinsanottu ‘Tension neck’ on eräs yleisimmistä syistä, joiden perusteella ihmiset hakeutuvat ensin lääkäriin ja sitten fysioterapiaan. Jännitysniska aiheutuu niskan ja hartioiden pitkään jatkuvasta staattisesta jännityksestä. Se johtuu yleensä huonosta ergonomiasta. Suuri osa niskan ja hartiaseudun kivuista on lähtöisin pehmytkudoksista, lähinnä lihaksista. Vaivat ovat yleisiä mutta onneksi eivät juuri aiheuta pysyvää työkyvyttömyyttä.

Jännitysniska on tyypillinen esimerkiksi päätetyötä tekevillä tai esimerkiksi kampaajilla, jolloin jännitystila ei lopukkaan työteon jälkeen. Lihasten aineenvaihdunta häiriintyy. Tästä seuraa helposti kierre, mikä taas pahentaa kiputiloja.

Jännitysniskan oireita ovat niska- hartiaseudun jomotus, jäykkyyden ja heikkouden tunne. Särkyä on niskan yläosissa, hartioissa ja lapojen seudulla. Myös huimausta ja päänsärkyä esiintyy usein. Sormet saattavat puutua. Oireet ovat usein pahimmillaan työpäivän jälkeen. Oireet helpottavat alkuun loma-aikoina, mutta pitkään jatkuvana se pahenee niin, että oireet ovat pysyviä.

Fysioterapeuttinen hoito aloitetaan tekemällä potilaan kanssa selvitys työstä ja vapaa-ajasta. Työssä pitäisi tehdä ergonomisia parannuksia, kuten työasennon ja työpöydän korkeuden korjaamisella siten, että hartiat olisivat mahdollisimman rentoina työskennellessä ja istuma-asento selälle ja hartioille suotuisa.

Lääkityksenä käytetään myös kipu- ja lihasjännitystä laukaisevia lääkkeitä. Asiakkaalle ohjataan myös hartioita rentouttava ja venyttelevä voimisteluohjelma.

Omahoito-ohjeita jännitysniskan hoitoon:

Oireiden ehkäisyssä ja hoidossa on tärkeää lihasten venyttäminen ja rentouttaminen. Niskan alueen lihasten voimistelu on myös tärkeää. Tee taukoliikkeitä kerran tunnissa. Vaihtele istuma-asentoasi muutaman kerran tunnissa. Seiso, istu ja liiku mahdollisuuksien mukaan. Niska-alueen venyttely parantaa verenkiertoa ja rentouttaa. Lisäksi lihasten ja nivelten liikkuvuus paranee.

Lepo on tärkeää, joten nuku riittävästi. Nuku kyljelläsi tai selälläsi, ei vatsallaan, sillä silloin niska on kiertynyt ääriasentoon. Konsultoi fysioterapeuttasi oikeanlaisen tyynyn ja patjan hankkimisessa. Älä nuku kädet pään alla, koska sillä on taipumus häiritä käsien verenkiertoa.

Tärkeää on, että et jää odottelemaan jännitysniskasi kanssa.

Auronin toimipiste löytyy todennäköisesti läheltäsi.

  Web Statistics

Kysy meiltä

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.