Jännitysniska – oireet, syyt ja hoito

Etsi lähin toimipiste ja varaa aika Kysy meiltä lisää aiheesta
- me vastaamme

Jännitysniska on hyvin yleinen vaiva

Jännitysniska eli niinsanottu ‘Tension neck’ on eräs yleisimmistä syistä, joiden perusteella ihmiset hakeutuvat ensin lääkäriin ja sitten fysioterapiaan.  Jännitysniska aiheutuu niskan ja hartioiden pitkään jatkuvasta staattisesta jännityksestä. Se johtuu yleensä huonosta ergonomiasta. Suuri osa niskan ja hartiaseudun kivuista on lähtöisin pehmytkudoksista, lähinnä lihaksista. Vaivat ovat yleisiä mutta onneksi eivät juuri aiheuta pysyvää työkyvyttömyyttä.

Jännitysniska on tyypillinen esimerkiksi päätetyötä tekevillä tai esimerkiksi kampaajilla, jolloin jännitystila ei lopukkaan työteon jälkeen. Lihasten aineenvaihdunta häiriintyy. Tästä seuraa helposti kierre, mikä taas pahentaa kiputiloja.

Jännitysniskan oireet

Jännitysniskan oireita ovat niska- hartiaseudun  jomotus, jäykkyyden ja heikkouden tunne. Särkyä on niskan yläosissa, hartioissa ja lapojen seudulla. Myös huimausta ja päänsärkyä esiintyy usein. Sormet saattavat puutua. Oireet ovat usein pahimmillaan työpäivän jälkeen. Oireet helpottavat alkuun loma-aikoina, mutta pitkään jatkuvana se pahenee niin, että oireet ovat pysyviä.

Jännitysniskan hoito

Fysioterapeuttinen hoito aloitetaan tekemällä potilaan kanssa selvitys työstä ja vapaa-ajasta. Työssä pitäisi tehdä ergonomisia parannuksia, kuten työasennon ja työpöydän korkeuden korjaamisella siten, että hartiat olisivat mahdollisimman rentoina työskennellessä ja istuma-asento selälle ja hartioille suotuisa.

Lääkityksenä käytetään myös kipu- ja lihasjännitystä laukaisevia lääkkeitä. Asiakkaalle ohjataan myös hartioita rentouttava ja venyttelevä voimisteluohjelma.

Ohjeita jännitysniskan hoitoon

Oireiden ehkäisyssä ja hoidossa on tärkeää lihasten venyttäminen ja rentouttaminen ja niskan alueen lihasten voimistelu

Tee kerran tunnissa taukoliikkeitä. Voit tehdä useamman harjoituksen kerralla tai yhden harjoituksen useita kertoja. Vaihtele istuma-asentoasi muutaman kerran tunnissa. Seiso istu ja liikku mahdollisuuksien mukaan. Niska-alueen voimistelu ja venyttely parantaa verenkiertoa, rentouttaa ja vahvistaa. Lisäksi lihasten ja nivelten liikkuvuus paranee.

Lepo on tärkeää, joten nuku riittävästi. Nuku kyljelläsi tai selälläsi, ei vatsallaan, sillä silloin niska on kiertynyt ääriasentoon. Konsultoi fysioterapeuttasi oikeanlaisen patjan hankkimisessa. Omatoiminen harjoittelu on erittäin tärkeää. Fysioterapeutti auttaa sinua mutta lopulta sinä itse pystyt vaikuttamaan eniten jännitysniskan paranemiseen.

Älä nuku kädet pään alla, koska sillä on taipumus häiritä käsien verenkiertoa.

Fysioterapiaan voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Etsi sinua lähin Auronin toimipiste ja varaa aika fysioterapeutille.

Anna palautetta artikkelista, voit voittaa €75 arvoisen lahjakortin. Arvomme yhden kuukaudessa.

 

Jännitysniskaa helpottavia harjoitteita

Harjoite 1

Harjoite 2

Harjoite 3

Kysy meiltä

Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.



Suomen johtavana fysioterapian, kuntoutuksen ja hyvinvoinnin asiantuntijana Auron haluaa auttaa sinua voimaan paremmin. Olipa vaivasi pieni tai suuri, kysy meiltä. Vastaamme mielellämme.